Transport krajowy, czy zagraniczny jako pomysł na biznes? Zalety i wady każdego z rozwiązań, koszty, zyski”

29 września 2022
Transport krajowy, czy zagraniczny jako pomysł na biznes? Zalety i wady każdego z rozwiązań, koszty, zyski”

Polska transportem stoi. I to nie tylko tym krajowym ale przede wszystkim zagranicznym. Polscy przewoźnicy przodują na europejskich drogach z udziałem w rynku na poziomie 20 proc. Wciąż jest miejsce dla kolejnych przewoźników. Czy transport to dobry pomysł na biznes?

Transport krajowy

Kilka ostatnich tygodni to dość szybki rozwój transportu krajowego. Przede wszystkim za sprawą „wejścia” na rynek kierowców prowadzących samochody do 3,5t dopuszczalnej masy całkowitej. Wcześniej realizowali oni transporty na liniach zagranicznych. Ze względu jednak na zmiany prawne i konieczność uzyskania licencji na przewóz międzynarodowy również na tak małe pojazdy, wiele firm zdecydowało się realizować przewozy krajowe. Przynamniej do momentu uzyskania odpowiednich uprawnień. Czy to oznacza, że kierowcy dużych ciężarówek mają trudniej na rynku krajowym? Skądże. Cała branża transportowa rozwija się niezwykle dynamicznie. Zarówno przewozy krajowe, jak i międzynarodowe rosną w tempie dwucyfrowym. I mowa tu zarówno o liczbie przejazdów, jak i o wartości frachtów.

Już w 2020 roku rynek transportowy był wart ok. 190 mld zł. Wedle szacunków usługi transportowe mają krytyczne znaczenie przy wytwarzaniu 50 proc. polskiego PKB. Najszybciej rozwijają się przewozy na odległość 500–999 km. Bardzo szybko rośnie też przewóz towarów drobnicowych, paczek, mebli oraz sprzętu motoryzacyjnego. W Polsce zarejestrowanych jest ok. 125 tys. firm, zajmujących się transportem drogowym towarów. To ponad 6,5% wszystkich firm. Ponad 90 proc. tych firm działa jako indywidualna działalność gospodarcza.

faktoring dla transportu - złóż wniosek online

Zalety transportu krajowego

Zaletą transportu krajowego jest fakt, że przewozy można ułożyć w taki sposób by kierowca noce częściej spędzał w domu. Bez wątpienia w przypadku transportu krajowego mamy też mniej formalności do spełnienia. Będzie potrzebne zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Biorąc pod uwagę ten fakt, część właścicieli firm przewozowych zaczyna właśnie od transportu krajowego.

Wady transportu krajowego

Wadą transportu krajowego mogą być nieco niższe stawki za przewóz niż ma to miejsce w przypadku zagranicznych przewozów. Jednak to, że częściej możemy odpoczywać w domu staje się sporą zaletą. A jak jest z konkurencją? W przypadku przewozów krajowych jest ona spora. Ze wspomnianych 125 tys. firm przewozowych, licencję na przewóz zagraniczny ma około 40 tys. Reszta zajmuje się transportem krajowym i tzw. transportem na potrzeby własne.

Pomysł na biznes – transport zagraniczny

Jednak to transport zagraniczny jest tym, o czym marzy wielu przedsiębiorców zainteresowanych przewozami. Od wielu lat polskie firmy są w tym segmencie liderem. Wozimy ponad 21 proc. wszystkich towarów w Unii Europejskiej. Co istotne, przewaga nad drugimi w kolejności Niemcami jest gigantyczna i sięga aż 20 proc.

Biznes transportowy. Czy to się opłaca?

Rozważając transport jako pomysł na biznes trzeba zdać sobie sprawę z wysokiej kapitałochłonności. Nawet jeśli nie będziemy kupowali ciężarówek na własność, to koszty kredytów czy leasingu są spore. Do tego dochodzi konieczność zapewnienia środków na paliwo i inne koszty związane z organizacja transportu. Tu zdecydowanie przeważają koszty pracy. Raport o rynku transportowym przygotowany przez SpotData wskazuje, że między rokiem 2017 a 2019 relacja płac do przychodów w transporcie zwiększyła się z 7,2 do 8,2 proc. To bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że rentowność obrotu netto ledwo przekracza 2 proc. Gdy dodamy to tego bardzo długie terminy płatności, okazuje się, że firma transportowa to jeden z najtrudniejszych biznesów jeśli chodzi o utrzymanie płynności finansowej.

Płynność finansowa w firmie transportowej

I właśnie dlatego przedsiębiorcy działający w branży transportowej szukają metod poprawy płynności finansowej. Coraz popularniejszy staje się mikrofaktoring, czyli mówiąc najprościej, uwalnianie gotówki z faktur. Jak to działa? Przedsiębiorca wystawiając fakturę, której termin płatności mija np. po 60 dniach, od razu – lub w dogodnym dla siebie terminie przed upływem terminu płatności faktury, przekazuje ją firmie mikrofaktoringowej. Ta wypłaca pieniądze bez zwłoki pobierając niewielką prowizję naliczaną za rzeczywisty okres finansowania tj. do dnia zapłaty wskazany na tej fakturze. Potem firma mikrofaktoringowa  czeka na pieniądze od kontrahenta przedsiębiorcy.

To usługa szczególnie popularna wśród przedsiębiorców działających w branży transportowej gdzie terminy płatności są długie a płynność finansowa niezbędna do kontynuowania działalności. Faktoring dla transportu jest właśnie tym elastycznym i łatwo dostępnym instrumentem, który pozwala znacząco poprawić kondycję finansów firmowych – przekonuje Tomasz Gąsiorowski, z firmy Monevia, specjalizującej się w udzielaniu finansowania mikro i małym przedsiębiorcom.



Jak już wspomnieliśmy, zapewnienie stabilnego finansowania zapewniającego płynność jest niezwykle istotne w przypadku firmy transportowej. Szczególnie, że w tej branży potrzebne są nieustanne inwestycje niezbędne by sprostać oczekiwaniom zleceniodawców i być konkurencyjnym. Polscy przedsiębiorcy odmładzają flotę pojazdów i przeznaczają coraz więcej środków na nowoczesne systemy do zarządzania transportem. Pojazdy ciężarowe należące do polskich firm są najmłodszymi w Europie. Średni wiek ciężarówki to 5 lat.

Może cię zainteresować również:

--> Finansowanie faktur

--> Ranking firm faktoringowych

--> Co to jest faktoring

--> Przykład faktoringu

--> Limit faktoringowy

--> Umowa faktoringu

--> Finansowanie firmy

--> Założenie firmy transportowej

5/5 - (4 votes)
Sprawdź jakim Faktorem będzie dla Ciebie Monevia!
NATYCHMIASTOWA gotówka na Twoim koncie
Szybki proces on-line
Wszystko w JEDNEJ opłacie
100% faktury brutto wypłacane
Dowiedz się więcej