Jak działa faktoring na przykładzie firmy transportowej?
2 proc. rentowności netto, bardzo długie terminy płatności i pozycja lidera w Europa. To trzy najważniejsze elementy charakteryzujące polski transport. Jak to możliwe, że mimo tak niskich zwrotów z kapitału, firmy przewozowe inwestują tak dużo w rozwój i są w stanie cały czas przewozić najwięcej w porównaniu do firm z innych krajów?
Transport, głównie ten międzynarodowy, nie jest biznesem prostym. Niska rentowność, wysokie koszty prowadzenia działalności, a na dodatek długie terminy płatności wymagają od przedsiębiorców działających w tej branży niezwykłych umiejętności zarządzania pieniędzmi. Wystarczy powiedzieć, że już w momencie startu biznesu trzeba posiadać gwarancje finansowe na każdy pojazd. To przynajmniej kilka tysięcy złotych. Sporo kosztuje też uzyskanie wszelkich zezwoleń i uprawnień do prowadzenia firmy transportowej. Uśredniając na początek potrzebujemy kilkudziesięciu tysięcy złotych rezerwy. A wciąż nie kupiliśmy jeszcze samochodu, który pomoże nam zarabiać pieniądze wożąc ładunki. Nawet jeśli zdecydujemy się na leasing pojazdu to przecież co miesiąc trzeba będzie płacić za niego raty.
Do tego koszty związane z zatrudnieniem kierowcy i…spełnieniem wymagań związanych chociażby z tzw. Pakietem Mobilności. To zestaw przepisów, który nakazuje wynagradzać kierowców w taki sposób jakby pracowali w kraju, przez który akurat przejeżdżają. Mówiąc wprost, gdy kierowca przejeżdża przez Niemcy, jego stawka godzinowa musi być taka sama jak kierowcy niemieckiego. Gdy jedzie do Francji czy Hiszpanii, jednakowa w porównaniu do kierowcy z Francji czy Hiszpanii.
Jak widać, koszty prowadzenia działalności transportowej są bardzo wysokie. Szczególnie, że jest to biznes bardzo konkurencyjny i wymaga sporych inwestycji. Nie tylko w najbardziej nowoczesne ciężarówki ale i w systemy logistyczne, które pomagają w prowadzeniu zestawów po drogach Polski i Europy.
Finansowanie firmy transportowej
Wszystko to sprawia, że podstawą jest płynność finansowa. Gdy wynegocjujemy już stawkę za fracht, pozostaje kwestia wyegzekwowania płatności. I tu pojawia się spore wyzwanie. Średni czas oczekiwania na płatność w branży transportowej nierzadko oscyluje wokół 60 dni. Mało tego. Termin ten liczy się na ogół nie od momentu zrealizowania przewozu ale od chwili przesłania oryginałów wszystkich dokumentów do zlecającego! Stąd tak długi czas oczekiwania na płatność. Właśnie dlatego przedstawiciele branży transportowej korzystają z rozwiązań, które są w stanie znacząco skrócić obieg płatności. Jednym z najwygodniejszych i najtańszych sposobów staje się faktoring, a dokładnie mikrofaktoring, adresowany do mniejszych firm.
Jak działa faktoring w firmie transportowej?
Faktoring dla firmy transportowej umożliwia otrzymanie pieniędzy znacznie wcześniej, często nawet zaraz po wystawieniu faktury. Usługa ta nazywana jest więc czasem finansowaniem faktur albo „uwalnianiem gotówki z faktur”. Nowoczesne firmy faktoringowe, fintechy, oferują faktoring w modelu online, czyli cały proces realizowany jest zdalnie i bez konieczności składania dokumentów finansowych i zaświadczeń – na ogół wystarczy sama faktura. Przeanalizujmy dokładnie jak to działa. Przedsiębiorca transportowy zrealizował przewóz, za który należą mu się pieniądze. W związku z tym wystawia odbiorcy fakturę. Jednocześnie ten sam dokument przekazuje firmie mikrofaktoringowej, która przekazuje kwotę wynikają z faktury brutto na konto przedsiębiorcy od razu, potrącając niewielką prowizję. W okresie gdy faktura stanie się ostatecznie wymagalna, to firma faktoringowa odzyskuje pieniądze od kontrahenta naszego przedsiębiorcy.
Operatorzy mikrofaktoringowi to dziś bardzo nowocześnie działające firmy. Dzięki najnowszym technologiom weryfikacja przedsiębiorcy i jego kontrahenta odbywa się bardzo szybko, zwykle bez konieczności dostarczania jakichkolwiek dokumentów przez klientów. Wszystko po to by pieniądze z faktury dotarły do wystawcy jak najszybciej, a cały proces był bezpieczny dla każdej ze stron transakcji . – tłumaczy Tomasz Gąsiorowski z firmy faktoringowej Monevia, specjalizującej się w mikrofaktoringu
W Polsce działa ponad 125 tysięcy firm transportowych. Potrzebują one szybkiego finansowania a więc innego niż trudne do uzyskania kredyty bankowe. Stąd tak ogromne zainteresowanie usługą mikrofaktoringową ze strony właścicieli firm przewozowych. Dzięki mikrofaktoringowi są oni w stanie prowadzić biznes w sposób bardziej przewidywalny i co ważne wciąż pozostawać bardzo konkurencyjni!
Może cię zainteresować również:
--> Finansowanie faktur
--> Ranking firm faktoringowych
--> Co to jest faktoring
--> Przykład faktoringu
--> Limit faktoringowy
--> Umowa faktoringu
--> Finansowanie firmy
--> Założenie firmy transportowej
Wszystko w JEDNEJ opłacie
100% faktury brutto wypłacane